Pamiętaj, że test na uszkodzenie uszczelki pod głowicą (lub samej głowicy) pozwoli Tobie wyeliminować wielotysięczne koszty poniesione na ewentualne naprawy.
Uszczelka pod głowicą:
przyczyny i objawy usterki, koszty naprawy
Choć uszczelka pod głowicą nie jest elementem
eksploatacyjnym, jej awarie zdarzają się bardzo często. Co więcej, jej
przepalenie to jeden z najgorszych sennych koszmarów wszystkich kierowców.
W skrócie
Wymiana uszczelki pod głowicą silnika może pochłonąć
niemałe koszty – ceny sięgają nawet do 5000 zł, uwzględniając zakup tego
elementu oraz pozostałych uszkodzonych elementów i robociznę. Niezależnie od
kosztów, nie warto z tym zwlekać. To właśnie uszczelka pod głowicowa odpowiada
za szczelność między głowicą a korpusem jednostki napędowej oraz separację
przewodów układu chłodzącego i smarowania.
O co chodzi z tą całą uszczelką pod głowicą?
Rozpoznanie przepalenia uszczelki pod głowicą nie jest
łatwe – daje ona objawy, które przypominają niektóre mniej szkodliwe awarie.
Niestety, ignorowana może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.
Uszczelka odpowiada za szczelność połączenia pomiędzy głowicą a blokiem
silnika. Izoluje komory spalania i zapobiega utracie kompresji. Przy okazji
separuje olej silnikowy od płynu chłodzącego i nie dopuszcza do wymieszania
tych dwóch płynących w odrębnych kanałach czynników. Ta wielofunkcyjność
jest możliwa dzięki plastyczności uszczelki: składa się ona w dużej mierze
z elementów stalowych oraz zlokalizowanych wewnątrz otworów na cylindry części
miękkich. Zewnętrzny, twardszy materiał musi wytrzymywać duże obciążenia, związane
z wysokim ciśnieniem i wahaniami temperatury.
Jak rozpoznać objawy zużycia uszczelki?
Pomimo iż uszczelka pod głowicą pracuje w
niesprzyjającym środowisku, producenci zakładają, że przy brak fabrycznych
defektów i właściwym działaniu silnika wytrzyma ona długie lata. Na dobrą
sprawę powinna zużywać się w tym samym tempie, co silnik. Tymczasem „strzela”
ona stosunkowo szybko. Problematyczne w rozpoznawaniu objawów awarii uszczelki
podgłowicowej jest ich podobieństwo do innych usterek. Co powinno
wzbudzić Twoją czujność?
- „masło” pod korkiem wlewu oleju;
- bąbelki powietrza w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego;
- wyrzucanie płynu chłodzącego po odkręceniu korka;
- tłuste plamy na korku, oznaczające przedostawanie się oleju silnikowego do płynu chłodzącego;
- rosnący poziom oleju w zbiorniku, świadczący o przedostawaniu się płynu chłodzącego do oleju;
- pęcznienie węży układu chłodzącego;
- problemy z zapłonem i spadek mocy silnika, wynikające ze zmniejszenia kompresji;
- nierówna praca silnika;
- zapach spalin w kabinie;
- biała para z wydechu.
Przyczyny awarii uszczelki pod głowicą
Bywa, że za problemami z uszczelką stoją błędy
produkcyjne. Kłopoty mogą się pojawić, gdy wadliwa konstrukcja silnika sprawia,
że ulega on regularnemu przegrzewaniu. Jednak w istocie to użytkownicy częściej
ponoszą winę. Uszczelce podgłowicowej szkodzi szczególnie korzystanie z pełnej
mocy na zimnym silniku. Negatywne skutki ma również jazda z niedostatecznym
poziomem płynu chłodzącego czy inne niedopatrzenia związane z układem
chłodzącym. W przypadku silników wysokoprężnych przyczyną usterki mogą stać się
również niesprawne wtryskiwacze, a w samochodach na gaz – rozregulowana
instalacja LPG.
Jeśli zauważysz w swoim samochodzie jakiekolwiek
objawy, mogące świadczyć o zużyciu uszczelki, niezwłocznie skontaktuj się z
mechanikiem. Przeprowadzenie szczegółowej diagnostyki pozwoli określić, czy
powodem kłopotów jest istotnie uszkodzona uszczelka, czy inny podzespół.
Jak poradzić sobie z uszkodzeniem uszczelki pod
głowicą?
Im bardziej zaawansowane uszkodzenia, tym rozpoznanie
defektu uszczelki jest łatwiejsze. Jednak, jak nietrudno się domyślić, dalej
posunięte awarie mogą oznaczać konieczność zamontowania nowej uszczelki (i oby
tylko jej, a nie całej jednostki napędowej!). Jednym z objawów, kwalifikujących
ten element do natychmiastowej wymiany jest utrzymywanie na niskim poziomie
stopnia sprężania. Kłopot tkwi w tym, że operacja wymiany jest dość
skomplikowana i wiąże się zazwyczaj z dodatkowymi zabiegami, między
innymi planowaniem głowicy silnika. To proces skrawania, mający na
celu usunięcie defektów i dopasowanie powierzchni styku uszczelki i elementów
uszczelnianych. Dla poprawy uszczelnienia mocuje się je czasem na specjalnej
odpornej na wysokie temperatury masie. Najważniejszym i najtrudniejszym punktem
naprawy jest jednak dokręcanie śrub. Należy robić to za
pomocą klucza
dynamometrycznego, zgodnie ze schematem określającym kolejność i
moment dokręcania. Dokręcanie ponawia się po kilku dniach od założenia nowej
uszczelki.